tirsdag 2. april 2013

Sove. Det er fine greier, sies det.

Jeg vet ikke så mye om sånne fancy greier. En god søvn er visstnok kjennetegnet av at en går til sengs, sovner relativt fort, sover ganske uforstyrret en natt, og er utvhilt og har energi på morgenen.

Ha. Ha. Ha. Veldig morsomt. Helt hysterisk. Med vekt på hysterisk.

Hysterien kommer når en ikke har klart å slappe skikkelig av på flere dager. Trøtt? Åja. Vil sove? Ingenting låter bedre enn det. Sove dårlig litt til. Hallusinasjonene dukker opp. Skal si at pustende vegger ser merkelige ut, gitt. Og jeg hadde ikke sniffet noe kreativt den perioden, jeg var enkelt og greit, rett opp og ned, søvnløs.

Insomnia suger. Hva kan en gjøre for å bli kvitt det?

--- En hører så mye rare ting en skal gjøre for å sove bra. Åpent vindu. Joda, frisk luft er fine greier, og det er ganske behagelig å ligge i en varm seng med en kald nese på utsiden av dyna. Men søvnkvaliteten blir ikke noe bedre.

--- Sengen du ligger i. Det har litt å si, men det som er synd er jo at virkelige kvalitetssenger har en virkelig hjerteinfarktfremkallende prislapp. Jeg har kjøpt det jeg hadde råd til og vil anbefale det samme til alle. Skal du ha ny seng? Host opp de pengene du kan.

--- Mørkt i soverommet. Både ja og nei, det fungerer for et migreneanfall om det er mørkt, og det er ganske behagelig for trøtte øyne å ha det mørkt de siste fem minuttene før leggetid.

--- Mest mulig stille og rolig i rom og omegn. Å jah, definitivt. Jeg er en av dem som reagerer på lyd, og nå bor jeg med skau på to sider. Fuglesang er ikke ulyd, det er bare koselig.

--- Noen sverger til misc te og urtevarianter før sengetid, jeg sier ... meh. En kopp te er alltid godt, og om en ikke får sove så får en i det minste noe godt.

--- Se på TV. Hmm, diskutabelt. Ålreit om en finner noe passe hjernedødt for å slappe av litt, men følge med i hyper spennende filmer, serier eller dokumentarer er ikke helt lurt. Da er hjernen i turbomodus og  - helt riktig gjettet - det er kliss umulig å sove.

---Høre på musikk. Rolig musikk på lavt volum har beroligende effekt på meg, men derfra til at jeg sovner er det langt. Men jeg føler meg bedre, så det er jo ikke feil å forsøke.

--- Surfe på internett. Det er bedre enn å ligge i senga og glane i taket - ye gods, tak er KJEDELIGE! Men en kan risikere å bli oppslukt av noe som er så spennende at en glemmer hele senga og bare kommer på den når ryggen endelig klarer å få hylt sin smerte til deg. Men det kan også være fint om en har en behagelig stol å sitte i og en trykker bevisst på måfå når en finner linker. Link-lotto kan være veldig underholdende, men en trenger ikke særlig mange hjerneceller for å holde på med det, så fint tidsfordriv til en ramler tilbake i senga igjen for å forsøke mer soving. Taket er som tidligere nevnt gørrkjedelig.

--- Eller noe veldig åpenbart: Hive i seg en pille. Sovetabletter fungerer, spesielt dem over visse styrkenivåer for meg personlig. Men ikke verdens beste ide å knaske i ville mengder, da. Barn har lørdagsgodis i form av f eks sjokolade, mange voksne har lørdagsgodis i form av en vinflaske eller to - kanskje jeg skulle ha lørdagdsgodis i form av tabletter? *ler av mental film*

Jeg vil IKKE anbefale resptfrie sovemedisiner, det er mulig de fungerer for noen, men jeg kan like gjerne drikke et glass vann som jeg kan svelge det som kalles hjelp for en god natts søvn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar